Tuesday, April 26, 2011

Despre schitare, desen, fashion design si mazgaleala ordonata / About fashion design and more

Cum sunt pasionata de desen (in general), m-am gandit ca sigur mai sunt si altii. Asadar, aici am sa postez diverse schite, lucrari, materiale, titluri de carti, filmulete adunate de pe net si altele utile pentru a ne ajuta sa realizam un desen frumos. Am tot rasfoit netul pe aceasta tema si am descoperit ca multe tinere (in mod special) doresc sa devina designer vestimentar, creator de moda. In acelasi timp isi apreciaza desenele ca fiind nemaipomenite si foarte inspirate cand de fapt sunt foarte naive si copiate dupa desene animate sau putin transformate.

Si papusa Barbie are o serie de desene (filmulet orientativ 1, filmulet 2). Desenatori si creatori de moda au adus in garderoba ei o multime de rochite si costume cu nume mari. Toate au la baza o schita a modelului, ca aici. Iata si rezultatul cautarii pentru Robert Best care a creat pentru Barbie (crochiu, schita, final, articol cu planse). Poate fi o schita simpla sau mai detaliata, mai complicata, dar eleganta, curata si personala. Un exemplu de desen foarte simplu este schita de la Rodarte, de designerii Kate si Laura Mulleavy. Sau asa, Paul Sisti.

Si in make-up se fac schite. In pregatirile de prezentare pe podium se fac planse cu machiajele manechinelor cam ca aici. Niste schite mai aproape de modelul uzual ar fi acestea. Tot simple si elegante.
Schita, desenul sta la baza multor meserii, dar ne ajuta si sa explicam ceva, sa capturam un peisaj, sa pastram/prezentam coitorului o idee de costumatie pentru o petrecere, bijutierului o bijuterie si multe altele.

Pentru toate creatiile mele din acest blog (si nu numai) am cate o schita mica cu notite. Idei, metode de aplicare, detalii importante de executie sau de design, de accesorizare. Toate le adun in jurnale de schite. Ma ajuta sa pastrez idei, dar sa si creez modele noi. Dintr-o schita simpla pot iesi chiar si cateva modele noi din diverse combinatii, accesorizari diferite s.a.

Pentru inceput este bine sa constientizam ca in afara de munca si iar munca, exercitiul si documentarea sunt de baza pentru un designer, si nu numai. Pentru oricine este pasionat de desen. Eu ma incadrez la pasionati si mereu ma documentez, caut diverse tehnici, modele, inspiratii :) Nu am pretentia sa dau lectii. Nici nu cred ca desenez la un nivel foarte avansat. Dar as vrea sa impart cu toti cei interesati materiale, pareri, idei, sa ne perfectionam impreuna.
Un desen iese frumos din combinatia lectura+exercitiu. Cand citim o carte cu multe ilustratii, acestea sunt pentru exemplificarea, explicarea mai clara si grafica a teoriilor scrise, nu exclud parcurgerea textului. Dupa ce intelegem teoria ne apucam de practica, de desenare.

Pentru un desen simplu, frumos si curat, este nevoie de studiu si un minim exercitiu zilnic. Eu desenez de cand mi s-a pus creionul in mana prima data. Ma pricep nitel, ca nu pot sa nu observ, dar nu m-am flatat singura, ci am incercat sa fiu si mai buna. Uneori am timp, alte ori nu. Dar cand am timp este foarte important sa il tratez cu seriozitate.

Eu am studiat carti de schitare, de desen de arhitectura (si pentru meserie, dar mai ales pentru curatenia metodei de lucru si a rezultatului final), de pictura, de istorie a artei si de desenare a eroilor din benzi desenate, de caricaturi. Pe langa studiul individual din carti mai urmaresc filmulete pentru a vedea si practic. Desigur, fac o selectie.
Totusi, chiar daca citesti multe si nu exersezi macar putin, dar serios, nu prea iese cum te astepti. Talentul poate exista, dar trebuie exersat si slefuit.

Pentru inceput am invatat sa tin corect creionul (nici prea aproape de varf si nici prea strans, mai degraba lejer); iar la desenare mana se misca liber, nu fortat.
Apoi am umplut pagini (dosare cu coli A4) cu linii verticale si orizontale la distante de cativa milimetri. Nu trebuie sa fie linii perfect drepte; ele se traseaza usor valurite. Pentru a face linii verticale nu intoarceti pagina pentru ca tot orizontale sint pentru mana. Ca un ajutor, la inceput am folosit sub coala alba o foaie de caiet de mate. Astfel liniile ies drepte, ordonate, si se formeaza ochiul, mana, reflexul. Dupa ce am facut cateva pagini cu ajutorul foii de mate, am incercat fara. Nu mi-au iesit corecte primele pagini, dar am insistat si am invins. :D Apoi am exersat si inca mai exersez pentru a-mi pastra finetea si siguranta mainii si a ochiului. Zilnic macar o coala de linii verticale si una de orizontale, dar si de combinate pentru a ma verifica (trebuie sa iasa patratele egale de sus pana jos si de la stanga la dreapta; indiferent de distanta aleasa, ea trebuie sa ramana constanta pe toata coala).
- Dupa ce mi-au iesit liniile si patratelele am trecut la cerculete. Intai am desenat coli liniate de ajutor pentru a-mi forma mana pe cercuri egale, apoi am trecut iar la coala alba fara suport. Am inceput cu cercuri mici si am trecut la o alta dimensiune dupa ce mi-au iesit corect cateva coli.
- apoi am trecut la cateva schite de natura moarta, de proportii ale corpului omenesc, de studiul miscarii, anatomiei si mai tarziu am trecut la haine, accesorii si altele.

Pentru cine intereseaza fashion design, iata cateva propuneri:
- exersati-va mana la desen cu elementele de baza (linii, cerculete etc.), apoi cu proportiile omului, cu diverse pozitii si studiati materialele (texturi, umbre si lumini, cute si volane);
- cititi materiale despre moda, invatati cuvinte si expresii, denumiri de materiale; limbajul specific. Studiati si putina croitorie, incercati sa invatati sa crosetati, sa tricotati. Ajuta mult la intelegerea comportarii materialului, a formarii tiparelor si a asamblarii lor pentru produsul final. Cu alte cuvinte studiati procedeul de realizare al unei piese de imbracaminte de la conceptie (o poza sau o schita) pana la produsul final pe care il puteti atinge si porba (sa vedeti cum vine pe propriul corp, cat de confortabil este s.a.).
- aici aveti o explicatie pentru un sablon de poza a unui model. Printati imaginile, puneti o coala de calc sau hartie de scris (este usor transparenta) si copiati modelul de cate ori este necesar pana va obisnuiti cu linia desenului, cu proportiile si cu formele sale. Dupa ce va iese bine, ulterior, la mana libera (fara sablonul/desenul suport sub coala), incercati sa-l imbracati.
- cautati pe net fashion design sketches si studiati desenele realizate profesional (pentru ca multi pun pe net si desene naive cu titlul de fashion design :D);
- aici gasiti metode de desen si colorare (creion, carioci copic, acuarele) a unor schite cu explicatii: elidada84, xxxqwertxxx, sanguigna, Frechts;
- aici gasiti tipurile de forme ale corpului uman;
- carti: Figure Drawing for Fashion Design by Elisabetta Drudi, Figure Drawing for All It’s Worth by Andrew Loomis, How to draw comics by Marvel (link pe capitole in josul paginii), Desenul - ghid practic de Rose-Marie de Premont, Tehnica schitarii de D. Defour si D. Iancu, Desen de arhitectura si sistematizare de Delia Prundeanu, carti de croitorie, tricotat si crosetat s.a.

Cateva lucrari de-ale mele: acuarele 1 (zane), acuarele 2 (zane), o banda desenata scurta, un proiect de comic book pentru pitici.

va urma ;)
Last update 26 .octombrie. 2011
---------------------
Please use the page translator for this post.
Thank you.
Print

0 comentarii:

Post a Comment